Hrvatska desnica ili euro-srpska pesnica?!?
„Iz vremena još od Krista ista lica, scena ista..."
Na
političkoj pozornici Hrvatske u tišini se preslaguju kulise, nevidljiva
ruka neznano-znanog režisera određuje ton, rasvjetu, priču, maglu i dim.
Uvod predstave u kojoj dvije glavne glumačke trupe svojim sporednim i
glavnim glumcima prte put k mega državi, u kojoj će samo oni koji
pripadaju jednoj od tih obmanjivača masa živjeti k'o bubrezi u loju.
Jedni vuku lijevo, drugi pak tvrde da vuku desno, a čini se da su samo blaža varijanta onih prvih.
Zaplet
Nije li hrvatskom puku dosta predstave?
Nije li hrvatskom puku dosta ovrha? Nije li hrvatskom puku dosta
poskupljenja? Nije li hrvatskom puku dosta predstave? Oni kojima mi sve
plaćamo određuju koliko će nas što koštati, oni kojima smo mi dali posao
ostavljaju naše majke, očeve i nas bez posla. Oni koji nikada u životu
nisu ništa stvorili uništavaju ono što smo mi stvorili našoj djeci. Oni
koji Hrvatsku nisu željeli, nisu za nju prolijevali svoju i tuđu krv,
sada njome vladaju. Oni, ma tko su za ime Boga oni, pitate se? E, pa oni
su složni, premazani svim mastima, umreženi interesima, dragi masama i
svojim PR-ovcima, oni su dakle glumci hrvatske političke scene. To je
zaplet hrvatske predstave
Rasplet
U jednoj od tih glumačkih ekipa dolazi do biranjaLoša predstavaNije
li hrvatskom puku dosta predstave? Nije li hrvatskom puku dosta ovrha?
Nije li hrvatskom puku dosta poskupljenja? Nije li hrvatskom puku dosta
predstave? Oni kojima mi sve plaćamo određuju koliko će nas što koštati,
oni kojima smo mi dali posao ostavljaju naše majke, očeve i nas bez
posla. Oni koji nikada u životu nisu ništa stvorili uništavaju ono što
smo mi stvorili našoj djeci glavnog glumca za sljedeću reprizu
političke manipulacije, pljačke, izdaje. Nastavak privatizacije i
zaštita onih koji sada nastavljaju njihovu prijašnju točku, a čak niti
ne pripada istoj glumačkoj ekipi. No nemojmo se zavaravati, branša je
branša, jedni čuvaju leđa drugima i to je tako od davnih vremena. Možda
promjena kostima i glavnog lika doprinese rejtingu kazališne trupe,
možda oni koji ne glume nego iznose svoje osjećaje, ljubav,
istinoljubivost prema bližnjem prevladaju. Možda? No, sjetite se uvoda,
tko je režiser? Tko postavlja predstavu? Tko osmišljava žanr? Nevidljiva
ruka znanog i neznanog režisera. Hoće li na čelu trupe biti glumac iz
horora koji je promijenio više režisera poput Jože, Stjepana, i Ive
prvog i drugog? ili će pak na kormilo sjesti milostiva gospođa sijeda?
Ili će pak neki od doktora prodavati priču, teško je reći. Što nama
donosi ta nova predstava osim nade? Ne bude li za glavnog glumca
izabrana (postavljena) osoba koja govori hrvatskim jezikom, koja govori
domoljubljem i nacionalnim ponosom, jedna od trupa nestaje sa scene,
koja? Pa sigurno ne ona koja je sad na sceni, ne ona koja je održala 80
godina predstave i ima svoje štovatelje i gledatelje koji obožavaju
reprize, i to reprize u kojima ne plaćaju ulaznicu nego sve dobivaju
badava, jer štuju i glumce i režisera. E to će Vam, braćo moja,
možebitno biti rasplet hrvatske predstave.
Vrhunac
Fali vrhunac, zar ne? Ne, ne fali
vrhunac, vrhunac je to što si gledatelji dopuštaju plaćati cijenu karte
za nešto što gledaju već dvanaestak godina: iste kulise, isti žanr, iste
glumce, reprizu za reprizom u kojoj se zamjenjuju dvije glumačke trupe.
Cijena karte raste od predstave do predstave, glumci imaju sve skuplje
kostime, scena i kulise su sve skuplji i skuplji, no
predstava je jednakog trajanja i intenziteta, istih poruka i sadržaja u
žanru koji je jad i bijeda. A režiser? Negdje tamo svojim debelim
masnim prstima optočenim zlatom s debelom cigarom u ustima broji novac
od ulaznica i razmišlja kako je dobro da gledateljstvo nema izbora nego
gledati i slušati samo njegove predstave i glumce, što su gledatelji
savršeni.
Epilog
E sad ću si dopustiti predložiti epilog,
može? Pa kako ne bi moglo, ipak sam ja pisac ovih redova i nemam
urednika koji će mi skratit, frizirati tekst. Primijetili ste da naslov
ovog teksta gotovo da i nema veze s tekstom? Niste? Jeste? Bilo kako
bilo, to vam se svima nama događa svaki dan, da naslov iskače i bode u
oči, da tekst ispod njega nema veze s pameću, no ipak gledamo, slušamo i
na kraju vjerujemo u ono što pišu. Zašto? Jer smo dopustili vjerovati
medijima a ne jedni drugima, eto zato. Mediji su sposobni u jednoj
prostoriji izjednačiti vrijednosti znanstvenika i laika, zločinca i
žrtve, u stanju su manirama mađioničara između dvije reklame zamijeniti
teze i uloge gostiju, od sveca napraviti vraga i od vraga sveca. Sve za
lovu, sve za novac prijatelju....
Moj bi epilog bio ono mnogi od Vas
mislite, ali se ne usudite reći. Sve bi bilo po ponešto izmijenjenim
zakonima. Dosadašnji glumci koji su već od obnašanja
vlasti frustrirani po meni bi bili lustrirani, režiser bi morao
refundirati novac za karte, scenarist bi morao promijeniti zanimanje i
napisati novi scenarij u kojem bi svi glumci, statisti, režija i ostali
bili glavne uloge u dugogodišnjoj predstavi u okruženju kojeg je, uzgred
budi rečeno, jedan od scenarista i osmislio. Mislim da je to bio onaj
već spomenuti J.M., koji je kasnije bio mentor isto tako spomenutim
S.M.-u i T.K.-u. U tom mom epilogu gledateljstvo bi zbog povrata
sredstava imalo novca da jednom godišnje dok ljetuje ode pogledati
predstavu ploveći na nekom od naših brodovlja. E da, mogli bi pri tome i
telefonirati, a da se ne sekiraju kako će platiti režije, jer bi zbog
povrata sredstava, zbog kamata, ti novčani problemi koje danas imaju
bili drastično smanjeni.
Prijedlog scenarija za budućnost
Ako želite bolje Hrvatskoj, Vi tamo u
Hrvatskom Državnom Zavodu za glumu, pazite koga će vam/nam staviti za
glavnog glumca, jer o tome ovisi budućnost svekolikog gledateljstva.
Budete li izabrali onog tko je često mijenjao scenariste i režisere
predstava će zajedno sa svima nama otići u, znate kamo, zajedno sa svime
što je stvarano zadnjih 20. godina. A ako Vas slučajno budu ignorirali,
imajte hrabrosti i pridružite se nama, hrvatskom puku i stvorit ćemo
stvari takvima da nam svima budu na čast, ponos i diku. Onakvima kako
smo ih zajedno započeli stvarati devedesetih.
Mario Maks Slaviček
Nema komentara:
Objavi komentar